fbpx
Connect with us

חדשות מעולם היהלומים

יהלומי מעבדה מה זה – מהם יהלומי מעבדה ומה היתרונות שלהם?

Published

on

יהלומי מעבדה מה זה

Credit by: www.brilliantearth.com

מהם יהלומי מעבדה?

יהלומי מעבדה (הידועים גם בשם יהלומים שנוצרו במעבדה, יהלומים מעשה ידי אדם, יהלומים מהונדסים ויהלומים מתורבתים) גדלים בסביבות מעבדה מבוקרות ביותר תוך שימוש בתהליכים טכנולוגיים מתקדמים המשכפלים את התנאים שבהם יהלומים מתפתחים באופן טבעי כאשר הם נוצרים במעטפת, מתחת. קרום כדור הארץ. יהלומים אלה שנוצרו במעבדה מורכבים מאטומי פחמן ממשיים המסודרים במבנה גבישי היהלומים האופייני. מכיוון שהם עשויים מאותו חומר כמו יהלומים טבעיים, הם מציגים את אותן תכונות אופטיות וכימיות.

יהלומים שנוצרו במעבדה שלנו זמינים במגוון טווחים חסרי צבע. יהלומים שנוצרו במעבדה שלנו זמינים גם בצבעים מהודרים הנחשבים נדירים מאוד בטבע, כולל גוונים פופולריים של צהוב חי. יהלומים שיצרו מעבדה צבעוניים מהודרים נמכרים במחירים סבירים יחסית ליהלומים הצבעוניים הטבעיים שלהם.

כיצד מיוצרים יהלומי מעבדה?

יהלומים שגדלו במעבדה נוצרים מזרעי פחמן זעירים של יהלומים קיימים. טכנולוגיה מתקדמת – או לחץ וחום קיצוניים או תהליך שקיעה מיוחד המכונה CVD – מחקה את השיטה של היווצרות יהלומים טבעיים. כמה יהלומים מעשה ידי אדם שנוצרו באמצעות שקיעה עשויים גם לעבור טיפול לחץ וחום לאחר גידולם. 

יהלומים צבעוניים מפוארים מעשה ידי אדם נוצרים כאשר כמויות קטנות של יסודות קורט ספציפיים נמצאים בשלב הצמיחה של היהלום שנוצר, ממש כמו בטבע. גם ביהלומים לבנים וגם ביהלומים צבעוניים מהודרים, ההרכב המדויק של יסודות קורט עשוי להיות שונה ממקבילים ליהלומים הטבעיים שלהם. ניתן להבחין ביהלום מעשה ידי אדם מיהלומים טבעיים רק באמצעות ציוד מיוחד שיכול לזהות את ההבדלים הקטנים ביסודות קורט ובצמיחת גבישים.

יהלומים שנוצרו במעבדה מיוצרים על ידי שכפול התהליכים המביאים ליצירת יהלומים טבעיים.

יהלומים טבעיים גדלים באמצעות חום ולחץ עזים אשר, במשך מיליוני שנים, הופכים אטומי פחמן לאבני חן יפות ושובות לב שאנו מכירים כיהלומים. יהלומים שנוצרו במעבדה גדלים באותו אופן, רק בתהליך מעשה ידי אדם שאורך מספר שבועות, לא מיליוני שנים.

יהלומים מעשה ידי אדם מתחילים בחתיכת יהלום זעירה, המכונה זרע יהלום. זרע זה ממוקם אטום בתוך תא מיוחד שנועד לחקות תנאים בתוך קרום כדור הארץ. הזרע, המצופה בפחמן טהור, יהפוך בסופו של דבר ליהלום סינטטי, הזהה מבחינה כימית ליהלום טבעי.

ישנן שתי שיטות שונות המשמשות ליהלומים שנוצרו במעבדה; לחץ גבוה-טמפרטורה גבוה (HPHT) ושקיעת אדים כימית (CVD).

  • תהליך HPHT – חיקוי תנאים טבעיים באמצעות תהליך טמפרטורה גבוהה בלחץ גבוה (HPHT). עבור תהליך זה, קיימות צורות שונות של ציוד זמינות, כגון רצועות, מכבשים מעוקבים וספירות מפוצלות. זו הייתה הטכניקה הראשונה ששימשה ליצירת יהלומים מעשה ידי אדם.
  • תהליך ה-CVD – הטכניקה הנוספת המשמשת ליצירת יהלומים סינתטיים היא כימיקלים באדים (CVD). זוהי שיטה חדשה יחסית המשתמשת בתערובת גז פחמימנית ליצירת יהלומים. הוא משתמש בתא אטום המחומם לטמפרטורות קיצוניות. יהלום הזרע ממוקם כאן יחד עם גז עשיר בפחמן.

גם תהליכי HPTP וגם תהליכי CVD מגיעים עם היתרונות והחסרונות שלהם. בעוד ש-CVD אינו דורש חום רב כמו HPTP ומספק שליטה רבה יותר במוצר הסופי, HPTP מאפשר היווצרות של אבנים גדולות יותר. יש מחקר מתמשך כדי לכוונן תהליכים אלה כך שהם עשויים להיות פרודוקטיביים יותר. בשתי השיטות, התוצאה זהה; יהלום מעשה ידי אדם, שנוצר מאפס תוך מספר שבועות.

כיצד מאושרים ומדורגים יהלומי מעבדה?

כל היהלומים שגדלו במעבדה מקבלים יחס זהה ליהלומים שנכרו. ברגע שהם מוכנים, הם נשלחים למעבדת אבני חן עצמאית כדי לקבל אישור על ידי מומחה.

התהליך לדירוג יהלומי מעבדה זהה ליהלומים מסורתיים ומתמקד בחיתוך, בניקיון, בקרט ובצבע של כל אבן חן. החיתוך אחראי על הברק של היהלום, וללא ספק הגורם החשוב ביותר. בהירות מתייחסת למראה ולחוסר סדקים ופגמים. כאשר מתייחסים ליהלומים שקופים, היעדר הצבע הופך לדרגה גבוהה יותר. לבסוף, קראט הוא המדד לגודלו ומשקלו של היהלום. כל יהלום נבחן בקפידה ומקבל דירוג איכות.

תכשיט יהלום יכול להיות מתנה נפלאה לעצמך או למישהו שאתה אוהב. יהלומים הם רב תכליתי וניתן לענוד אותם כתכשיטים יומיומיים, או לאירועים מיוחדים. כשאתה בוחר יהלום שגדל במעבדה, אתה יכול להשקיע ביצירה איכותית ומהממת שהיא גם אתית וידידותית לסביבה.

היתרונות של יהלומי מעבדה

יהלומים שגדלו במעבדה הם יהלומים "אמיתיים"

בניגוד למה שאתה יכול לשער, שגדל במעבדה לא אומר מזויף. יהלום שגדל במעבדה הוא בעצם אותו דבר כמו יהלום טבעי. לכן, רכישת יהלום שגדל במעבדה עדיפה על רכישת אופציה סינתטית, כגון זרקוניה.

יהלום שגדל במעבדה הוא יהלום מבחינה כימית ופיזית. הוא גדל בסביבה מבוקרת תוך שימוש בטכנולוגיה המשכפלת את תהליך היהלומים הטבעי הזה. יהלומים שגדלו במעבדה נראים אותו דבר כמו יהלומים טבעיים. ההבדל היחיד הוא המקור שלהם.

מכיוון שיהלומים שגדלו במעבדה זהים בעצם ליהלומים טבעיים, יש להם את אותן תכונות, כגון קשיות. גם יהלומים שגדלו במעבדה וגם יהלומים טבעיים מדורגים כ-10 בסולם Mohs. זה אומר שאתה יכול להיות אותו שקט נפשי לענוד יהלום שגדל במעבדה כל יום כמו שאתה עונד יהלום טבעי.

יהלומים שגדלו במעבדה הם פחות יקרים

"מקצוען" נוסף של יהלומי מעבדה הוא המחיר. יהלומים שגדלו במעבדה אינם זולים, אך הם יכולים להיות במחיר תחרותי בהשוואה ליהלומים טבעיים מקבילים. בעוד שעלויות ההון עבור יהלומים שגדלו במעבדה דומות ליהלומים טבעיים, שרשרת האספקה ​​קצרה משמעותית. מכיוון שיהלומים שגדלו במעבדה מדלגים על תהליך הכרייה, הם נוגעים פחות בידיים לאורך הדרך – מה שבסופו של דבר מביא ליהלום פחות יקר.

גם מחירי היהלומים הטבעיים מייצגים את נדירותם. יהלומים טבעיים נוצרים בעומק האדמה ומסתמכים על התפרצויות געשיות בעומק כדי להביא אותם קרוב מספיק לפני השטח כדי לכרייה.

מכיוון שיהלומים שגדלו במעבדה הם מעשה ידי אדם (מיוצרים בשילוב של מדע וטכנולוגיה), הם אינם תלויים בטבע. המשמעות היא שיהלומים שגדלו במעבדה נמצאים בשפע יותר, מה שהופך אותם למחיר נמוך יותר.

איכות משופרת

יהלומים שגדלו במעבדה הם טהורים יותר מהאבנים הנכרות באופן טבעי, מכיוון שבניגוד לאבנים שנכרו, ביהלומים סינתטיים אין לכלוך או זיהומים נטועים בהם. יש להם גם פחות פגמים, ומראים פחות סימני מתח במבנה הגבישי שלהם, מכיוון שהם מיוצרים בתנאים מבוקרים בקפידה. 

טוהר משופר פירושו שהיהלום מוכן להיות בהיר יותר, טוב יותר ולבן יותר. למעשה, חלק גדול מיהלומים שגדלו במעבדה מקבלים בדרך כלל דירוגי טוהר גבוהים יותר מאשר עמיתיהם הטבעיים.

ידידותית לסביבה ובר קיימא

כריית יהלומים עלולה להזיק לכדור הארץ באופן משמעותי. כריית יהלומים טבעיים משתמשת בכמויות אדירות של דלק מאובנים: אבל ליהלומים סינתטיים אין אף אחת מהבעיות הללו. למעשה, כאשר הביקוש ליהלומים ממשיך לעלות והיצע היהלומים המכורים צפוי להתדלדל, זוהי בחירה בת קיימא הרבה יותר לעבור לגידול יהלומים במקום לכרות אותם. יהלומים סינתטיים הם התשובה לפער ההולך וגדל בין הביקוש וההיצע של האבן המבריקה הזו.

כבונוס, יהלומים סינתטיים הם טבעוניים לחלוטין, בניגוד ליהלומים שנכרו באופן טבעי. יהלומי מעבדה גורמים לנזקים סביבתיים מועטים עד לא, והם גם זולים יותר, כלומר יהלומים שגדלו במעבדה מציעים אפשרות מצוינת לכל המעורבים, כולל הקונה, היצרן, הספק וכדור הארץ בכללותו.

החסרונות של יהלומי המעבדה

יהלומים שגדלו במעבדה עשויים להיות החלטה פיננסית גרועה

כאשר אתה קונה יהלום טבעי, אתה רוכש משהו שישמור על ערך לאורך זמן. זה לא כך עם יהלומים שגדלו במעבדה. כפי שציינו, יהלומי מעבדה הם יהלומים מעשה ידי אדם שנוצרים במעבדה או במפעל. הטכנולוגיה היא חדשה, "מתקדמת" ויקרה – כרגע.

אבל משהו שצריך לקחת בחשבון הוא שבאופן היסטורי, כל הטכנולוגיה החדשה מתחילה להיות יקרה, ואז הופכת להיות יותר יעילה ואז נהיית מאוד זולה. המשמעות היא שבעתיד יהלומים שגדלו במעבדה עשויים להיות זולים מאוד – מה שאומר שגם הערך של אלה שנרכשו היום יצנום.

בנוסף, יהלומים שגדלו במעבדה אינם סופיים כמו עמיתיהם הטבעיים, כך שאין ערובה שהם יחזיקו ערך כלשהו בעתיד, כי ההיצע שלהם תמיד יהיה גבוה.

נחשבים נחותים מיהלומים טבעיים

סיבה גדולה נוספת לחשוב פעמיים לפני רכישת יהלום שגדל במעבדה עבור הצעתך: נשים רבות פשוט לא רוצות אותם. תחשוב לדפוק את לואי ויטון מול הדבר האמיתי!

סקרים ארציים מראים שהרוב המכריע של הנשים עדיין רוצות יהלומים טבעיים. בסקר משנת 2018 של איגוד יצרני היהלומים (DPA) וסקר האריס, רק 16% מהנשים טענו שהן מאמינות שיהלומים שגדלו במעבדה הם יהלומים "אמיתיים". זוהי סיבה נוספת לכך ש-90% מהיהלומים שאנו בוחרים לשאת הם טבעיים. סקרים (והאינטראקציות האישיות שלנו עם אורחים) הראו לנו שמוצרים מעשה ידי אדם הם פשוט לא מה שאנשים רוצים.

הפיתוי של יהלומים תמיד היה שהם מוצר טבעי מדהים של כדור הארץ שלקח מיליוני שנים להיווצר. הערעור הזה אובד כאשר הם מיוצרים בייצור המוני במעבדה, או גרוע מכך – במפעל.

קיימות ועלויות

מה הופך את יהלומי המעבדה לברי קיימא וידידותיים יותר לסביבה?

יהלומים שנכרו חייבים לעבור שישה שלבי ייצור לפני שהם מגיעים לתכשיטן, ומעורבים בו תעשיות ועסקים רבים ושונים. זה יכול להיות קשה לאתר את ההשפעה הסביבתית ואת שיטות העבודה של כל אותם שחקנים. כמה מומחים אפילו מאמינים שכריית יהלומים אינה ברת קיימא בקצב הנוכחי והאספקה של כדור הארץ אוזלת.

מכיוון שיהלומים שגדלו במעבדה נוצרים מעל פני הקרקע בסביבה מבוקרת, הם אינם דורשים כמעט כל כך הרבה אנרגיה, כוח אדם או שלבים בשרשרת האספקה. כריית יהלום משתמשת ב-85% יותר מים ויוצרת טביעת רגל פחמנית גדולה פי שבעה מאשר גידול אחד במעבדה.

מה לגבי העלויות?

 האם יהלומי מעבדה עולים יותר או פחות, או זהים ליהלומים טבעיים? יהלומים שגדלו במעבדה הם בדרך כלל זולים יותר מאשר עמיתיהם המכורים המסורתיים – כך שתוכל לקבל יהלום באיכות גבוהה יותר או אבן גדולה יותר באותו המחיר. יהלום ממוצע שגדל במעבדה עולה בערך 30% – 40% פחות מיהלום ממוקש. יהלומים שגדלו במעבדה הם יהלומים אמיתיים, ולכן הם אינם זולים, אך שרשרת אספקה קצרה יותר יוצרת ערך רב יותר עבור הצרכנים.

Advertisement
Advertisement

פופולארי

בואו להיות מעודכנים בכל מה שחם!

רוצים לדעת איזה שעוניםם עונדים הסלבס? רוצים להיות מעודכנים בכל שעון חדש שיוצא? הצטרפו עכשיו!!