fbpx
Connect with us

חדשות מעולם היהלומים

מה זה זהב לבן וכיצד הוא מיוצר?

Published

on

white gold

Image credit: @retouchman2516, Freepik

כולנו מכירים זהב. זהב הוא מתכת צהובה מבריקה שנראית נהדר בתכשיטים. יקר, כבד, היפואלרגני, אבל רך, לא עמיד. ניתן למצוא תכשיטי זהב במגוון צבעים בהתאם למתכות שנבחרו לערבב עם הזהב הטהור. זהב לבן וזהב ורד, יחד עם זהב צהוב, הם הפופולריים ביותר בקרב רוכשי תכשיטים.

זהב לבן הוא גם זהב, אבל מתכת לבנה שנראית כמעט כמו כסף או פלטינה.

מבחינה היסטורית הזהב הצהוב הקלאסי היה הצורה הפופולרית ביותר של זהב בשימוש בתכשיטים, במהלך 50 השנים האחרונות בערך, הזהב הלבן הפך לצורה הפופולרית ביותר. כיום, מתכות לבנות, כולל זהב לבן, נחשבות לבחירה הטבעית לאירוסין טבעות.

אז מה זה זהב לבן? איך מייצרים זהב לבן? מהם היתרונות והחסרונות של זהב לבן לשימוש בתכשיטים?

מה זה זהב לבן?

זהב לבן הוא תערובת של זהב טהור עם מתכת לבנה אחת לפחות. המתכות המשמשות בזהב לבן הן בדרך כלל פלדיום, כסף או ניקל. ניקל נותן את הסגסוגת הקשה והחזקה ביותר אך עלול לגרום לגירוי בעור אצל חלק מהלובשים.

המתכות האחרות בסגסוגת הופכות את הצבע לפחות זהוב, מוסיפות חוזק, מה שהופך את התכשיטים לעמידים יותר ופחות נשרטים בקלות.

זהב 9 קראט מכיל רק 37.5% זהב, זהב לבן 14 קראט הוא 58.5% זהב טהור, בעוד שזהב לבן 18 קראט מכיל 75% זהב. דירוג קראט מתייחס לאחוז הזהב בסגסוגת. ככל שיש יותר זהב בתערובת, כך המתכת המתקבלת רכה יותר ובכך פחות עמידה. כמובן, ככל שיש יותר זהב, כך התכשיטים יהיו יקרים יותר.

באופן מוזר, זהב לבן אינו לבן עד שהוא מצופה ברודיום, מתכת לבנה הדומה לפלטינה. לא רק שציפוי הרודיום הופך את המתכת ללבן, אלא שהוא מצחצח לברק גבוה, עמיד בפני חמצון וקורוזיה. מעט מאוד אנשים רגישים או אלרגיים לרודיום.

ללא ציפוי הרודיום, סגסוגת הזהב המשמשת כבסיס לתכשיטי זהב לבן היא בצבע אוף-וויט, צהבהב עמום או אפילו אפור.

בבריטניה, כל התכשיטים ששוקלים יותר מ-1 גרם מסומנים, חותמת קטנה, איפשהו על התכשיט שמציג את המאמר מכיל את הכמות המוצהרת של המתכת היקרה.

זהב לבן בערך זהה לזהב צהוב מכיוון שלשתי הצורות בכל דירוג קראט נתון יש אותה כמות זהב. ציפוי הרודיום על זהב לבן עשוי לייקר אותו מעט יותר מזהב צהוב.

מדוע מוסיפים מתכות סגסוגת לזהב לבן?

מתכות סגסוגת משמשות בזהב לבן משתי סיבות. ראשית, הם משמשים כדי לתת לו צבע "לבן". שנית, מתכות הסגסוגת גם נותנות לו צורה נוקשה.

כפי שהסברנו לעיל, זהב לבן עשוי למעשה מבסיס של זהב צהוב טהור. כדי לשנות את צבעו מצהוב ללבן, יצרני התכשיטים צריכים להוסיף לו כמות קטנה של מתכת בצבע כסוף.

בנוסף, מתכות הסגסוגת תורמות לעמידות של זהב לבן. למעשה, מתכות סגסוגת משמשות בכל תכשיטי הזהב. בין אם התכשיט שלך עשוי מזהב צהוב, ורד או לבן, תמיד יהיו בו כמה סגסוגות. הסיבה לכך היא שהזהב הוא מתכת רכה מאוד. לבדו, זהב טהור מתכופף בקלות מצורה. כפי שאתה יכול לדמיין, זה בכלל לא יהיה אידיאלי עבור פריטי תכשיטים כמו טבעות!

מדוע מצופה זהב לבן ברודיום?

מלבד הסגסוגות, תכשיטי זהב לבן מצופים במתכת יקרה המכונה רודיום. רודיום מגיע מאותה משפחת מתכות כמו פלטינה. ציפוי רודיום מוסיף ברק משטח מבריק נוסף לתכשיט ומגן עליהם מפני שריטות.

מדוע זהב לבן בסופו של דבר מתחיל להיראות כמו זהב צהוב?

עם הזמן, ציפוי הרודיום על תכשיטי הזהב הלבן שלך נשחק, וחושף את צבע הזהב הצהוב מתחת. זה נורמלי. בסופו של דבר, זה קורה לכל תכשיטי הזהב הלבן.

כמה מהר זה קורה תלוי בגורמים רבים כמו רמת ה-pH של העור שלך ואיזה מוצרי טיפוח או כימיקלים ביתיים התכשיטים שלך באים במגע איתם.

עם זאת, אל תדאג, כי זה יכול להיפתר בקלות. פשוט בקש מהתכשיטן שלך לצבוע מחדש את התכשיטים שלך ברודיום. עלות ציפוי מחדש של פריט תכשיט אינה יקרה, ואתה יכול לבחור באיזו תדירות אתה רוצה לעשות זאת.

האם זהב לבן הוא זהב אמיתי?

כן. למרות שזהב לבן מכיל מתכות סגסוגת, חומר הבסיס שלו הוא זהב טהור. תוכל לאמת זאת על ידי התבוננות בסימן ההיכר של התכשיטים שלך. בבריטניה, על פי חוק, כל התכשיטים במשקל מעל גרם אחד חייבים להיות מסומנים. זה מאשר כי פריט התכשיט שלך מכיל את הכמות הנכונה של זהב שצוינה.

יתרונות הזהב הלבן

זהב לבן הוא הבחירה האידיאלית עבור כל מי שמעדיף את המראה הכסוף-לבן על פני זהב צהוב או ורדרד. עם מראה דומה לכסף ופלטינה, הזהב הלבן מתקשה יותר מכסף והרבה פחות יקר מפלטינה. אנשים רבים מעדיפים את התחושה המשמעותית יותר של זהב לבן מכיוון שהוא כבד יותר מפלטינה או כסף.

תערובת המתכות עמידה יותר מזהב טהור. זהב לבן מתאים יותר ללבוש יומיומי מאשר זהב טהור 24 קראט, שיכול להיות רק הצבע הצהוב הקלאסי.

זהב לבן מחמיא ליהלומים, וגורם להם להיראות לבנים עוד יותר. זהב צהוב נוטה להעניק אפילו ליהלומים הלבנים ביותר גוון חם וצהוב יותר כאשר אבן החן קולטת אור המוחזר מהזהב של התפאורה.

זהב לבן נראה טוב מאוד כשהוא נלבש על ידי אדם עם צבע עור לבן או ורוד. נראה מאוד דומה לכסף אבל לא יכתים ועמיד יותר לשריטות.

לעוד חדשות מעולם היהלומים

Advertisement
Advertisement

פופולארי

בואו להיות מעודכנים בכל מה שחם!

רוצים לדעת איזה שעוניםם עונדים הסלבס? רוצים להיות מעודכנים בכל שעון חדש שיוצא? הצטרפו עכשיו!!