fbpx
Connect with us

חדשות מעולם היהלומים

יהלום גולמי – מדריך יהלומי גלם

Published

on

יהלום גולמי

(Image credit by Tim Parkin is licensed under CC BY-NC 2.0.)

יהלום גולמי – יהלומי גלם מתייחסים ליהלומים שעדיין נמצאים במצבם הטבעי לאחר שהוסרו מבטן האדמה. זה השלב לפני שהם באמת נחתכים או ליטושים על מנת ליצור את היהלומים המופלאים שנמצאים בכל התכשיטים הייחודיים שלנו.

לעין חסרת השכלה, יהלומי גלם נראים יותר כמו שבר זכוכית שניתן למצוא בכל מקום. הם משעממים, במראה שמנוני ומגיעים בצבעים רבים. יהלומי גלם נערצים בשל מצבם הטבעי הטהור והבלתי נגוע. קשה להדיוט לדעת או להבין את ערכו של יהלום גלם.

יהלומי הגלם שהופכים בסופו של דבר ליהלומים באיכות אבני חן שאנו מוכרים מייצגים פחות מ-20% מכלל היהלומים שנכרים. שאר יהלומי הגלם נמכרים כיהלומים תעשייתיים.

יהלומי גלם ממוינים לקבוצות לפי איכויות הגביש שלהם בדיוק כמו הקטגוריות של יהלומים מלוטשים, כגון צורה, גודל, איכות וצבע.

קניית יהלומי גלם היא מיומנות נרכשת שפותחה במשך שנים רבות על ידי מי שרוכשים ומוכרים יהלומי גלם. לאחר רכישת יהלומי הגלם, התוצאה הסופית היא בזכות היצירתיות, המומחיות והמיומנות של היצרן.

לתמחור הסופי של יהלום יש קשר ישיר לעלות היהלום הגולמי. המחיר הסופי לצרכן משקף את עלות יהלום הגלם, כאשר רק אחוז קטן מהמחיר הסופי לצרכן מיוחס לחיתוך והליטוש בפועל של היהלום.

יהלומים נכרים ישירות מהסלע, במרבצים ראשוניים או במרבצים משניים, שבהם יהלומים נמצאים באדמה, חצץ או חול. משקעים משניים נוצרים על ידי שחיקה של סלעים ראשוניים ומועברים על ידי מים; לפיכך יהלומים מועברים נמצאים באפיקי נהרות, בחופים או בחולות קרקעית האוקיינוס.

יהלומי גלם הם יהלומים ממוקמים במצבם הטבעי, לפני עיבוד או ליטוש כלשהם.

סימני לידה – האופי הייחודי של היהלום

לכל יהלומי הגלם יש 'כתמי לידה', או פגמים, שנוצרו במהלך תהליך היווצרות הטבעי הארוך. כתמי לידה אלו עשויים להיות ממוקמים בתוך היהלום, שם הם ידועים כתכלילים, או על פני השטח החיצוניים של היהלום הגולמי, הנקראים פגמים. ישנם סוגים רבים ושונים של תכלילים ופגמים. להלן כמה מהסוגים הנפוצים ביותר:

עננים: הכללה פנימית בעלת מראה מעורפל ומעונן. לעתים קרובות נגרמת על ידי מקבץ של תכלילים נקודתיים קרובים זה לזה.

גבישים: נוכחותם של גבישים קטנים או מינרלים מתרחשת לעתים קרובות באופן טבעי ביהלומים.

נוצות: תכלילים פנימיים הנגרמים מסדקים קטנים מקבלים לפעמים מראה נוצה.

גרגירים: לפעמים נוצרים תכלילי גבישים בקו שנראה מגורען. קווים אלו מקשים על תהליך הליטוש שכן תמיד יש לחתוך את היהלום כנגד הגרגר.

טבעיים: פגמים על פני השטח שנותרו ללא נגיעה על ידי חותך היהלומים ידועים כטבעיים. אלה הם לעתים קרובות סימן לשיטות חיתוך טובות, שכן חותך היהלומים צמצם את הירידה במשקל של היהלום הגולמי המקורי.

פגמים: פגמים מופיעים על פני היהלום. הם עשויים להתרחש באופן טבעי, אך לעתים קרובות יותר נגרמים על ידי גורמים חיצוניים במהלך תהליך החיתוך.

שריטות: אלו הם קווים עדינים על פני היהלום. הם עשויים להתרחש באופן טבעי או עשויים להיות תוצאה של תהליך החיתוך.

בורות: חריצים קטנים על משטח היהלום עלולים לקבל מראה של שקעים.

ניקודים: שבבים זעירים של משטח היהלום ידועים כחריצים. ניתן להסיר חריצים במהלך תהליך החיתוך על ידי הוספת היבטים, אולם הדבר עשוי גם להפחית את הברק של היהלום.

הגודל, המיקום ומספר התכלילים והפגמים משפיעים רבות על אופן החיתוך והליטוש של היהלום. יהלומים ללא פגמים – אלה ללא תכלילים או פגמים על פני השטח – הם נדירים ובעלי ערך רב.

חמישה שלבים שונים בחיתוך יהלום גולמי

תכנון – זהו ללא ספק השלב החשוב ביותר. שלב זה קובע את הגודל, הניקיון והצורה של היהלום. אם נעשה בצורה לא נכונה, אפילו בשבריר של מילימטר, התוצאות עלולות להיות יקרות למדי

חיתוך/ניסור – לאחר תכנון התוכנית, והסכמת היצרן והחותכים, היהלום נחתך כפי שהוא, או לחילופין מבוקע או מנוסר. ניתן לבצע ניסור במסור סיבובי מצופה יהלום או בלייזר. זהו השלב המסוכן ביותר בתהליך. אם היו מנסים לבקע, לנסר או לייזר יהלום במיקום לא נכון, היהלום עלול להתנפץ ובכך להפוך אותו כמעט חסר ערך.

ליטוש – פצעון או חגורה הם התורמים למתאר הבסיסי של יהלום עגול על מנת להכין אותו לליטוש. תוך כדי שלב זה, היהלום המושחת מסובב על מחרטה מסתובבת ובמקביל נכפה עליו יהלום נוסף, ויוצר בהדרגה את קו המתאר המעוגל. בעיקרו של דבר, יהלום אחד משמש לעיצוב השני.

ליטוש – זהו השלב האחרון והשני בחשיבותו בתהליך, המעניק ליהלום את הפרופורציות המוגמרות שלו. ליטוש יהלום יקבע כמה ברק ואש יציג יהלום בסופו של דבר.

ישנם שני שלבים המעורבים בליטוש יהלום גלם:

חסימה – 17-18 ההיבטים הראשונים מלוטשים, זה מתאר את צורת היהלום.

היבטים – שלב זה מכונה לעתים קרובות בריליאנדרינג, והוא מתרחש כאשר המבריק "מפצל" את 18 ההיבטים המקוריים ל-58 ההיבטים האחרונים של היהלום.

חוסר עקביות קל בסימטריה ובפרופורציות יכול לעשות את ההבדל בין יהלום מדהים לאבן עמומה וחסרת חיים. יהלומים שמקבלים את הציון של הלבבות והחצים הם תוצאה של חותך מיומן ומיומן.

בדיקה סופית- שלב אחרון זה כולל ניקוי יסודי של היהלום בחומצות, ובדיקת היהלום כדי לראות האם הוא עומד בתקני האיכות של היצרן.

ליטוש יהלומי גלם דורש כמות מדהימה של סבלנות, מיומנות והתחשבות על מנת להפוך את החומר הקשה ביותר בעולם לאבן חן מלוטשת יפה ויקרה. המטרה הסופית בליטוש יהלום היא לייצר את החיתוך הטוב ביותר ואת המשקל הכי קרט שאפשר תוך שמירה על עלויות ייצור נמוכות, דבר זה מבטיח שניתן להעביר את החיסכון ללקוח. לא פחות חשוב למקסם את איכות היהלום המלוטש.

Advertisement
Advertisement

פופולארי

בואו להיות מעודכנים בכל מה שחם!

רוצים לדעת איזה שעוניםם עונדים הסלבס? רוצים להיות מעודכנים בכל שעון חדש שיוצא? הצטרפו עכשיו!!