fbpx
Connect with us

חדשות מעולם השעונים

Cartier crash – מהו הקרטייה קראש ומה מייחד אותו משעונים אחרים?

Published

on

Credit by: www.chrono24.com


סוריאליזם הוא תנועה אמנותית שהשפיעה באופן משמעותי על ספרות, ציור, קולנוע, צילום ופיסול. עם זאת, ההיבטים של תנועת הסוריאליזם הופיעו גם באופנה. תנועת הסוריאליזם החלה ב-1917 עם ציוריו של ג'ורג'יו דה צ'ריקו, אך היא מפורסמת בעיקר בזכות עבודתו הייחודית של סלבדור דאלי. אנשים רבים מזהים מיד את הציור של דאלי משנת 1931, התמדת הזיכרון, ואת התיאור המופשט שלו של שעונים נמסים.

שעון ה-Cartier Crash, שעוצב על ידי ז'אן ז'אק קרטייה בסוף שנות ה-60, דומה מאוד לשעוני ההיתוך המפורסמים של דאלי, עם צורה מעוותת ומאורכת. אנשים רבים מאמינים שהציור של דאלי היווה השראה לשעון. עם זאת, קרטייה לא עיצב בכוונה את התרסקות קרטייה בהתבסס על ציוריו של דאלי. לתכשיט המופשט הזה יש היסטוריה מעט שונה.

איך נוצר הקרטייה קראש?

לואי-פרנסואה קרטייה הקים את המותג קרטייה בפריז בשנת 1847. בניו לואי, פייר וז'אק המשיכו את העסק בפריז, ניו יורק ולונדון במהלך המאה ה-20, ובסופו של דבר שלטו בעיצוב שעונים ותכשיטים בינלאומיים.

שעון ה-Cartier Crash מקורו בבוטיק של ז'אן-ז'ק קרטייה ברחוב בונד של לונדון, שנותר כמיקום הדגל של החברה. כאשר התרסקות קרטייה הופיעה לראשונה ב-1967, קרטייה ייצרה אותו בכמויות מוגבלות. שני סיפורים שונים על ההשראה של העיצוב נפוצו מאז, אבל שתי הגרסאות כוללות תאונת דרכים לוהטת.

אחת השמועות על מקור התכשיטים היא שאישה מבוגרת הביאה שעון לבוטיק לתיקון לאחר שהחום מתאונת דרכים עיוות את החוגה והמארז שלו. גרסה אחרת משערת שקרטייה עיצבה את השעון לזכרו של בכיר בקרטייה שמת בתאונת דרכים כשהוא עונד שעון של Cartier Baignoire Allongée. כמו בסיפור השני, החום מהתאונת דרכים עיוות את השעון.

לפני התאונה לכאורה והעיצוב של Cartier Crash, שעון Baignoire Allongée לא היה מעוות אבל היה בעל צורה מאורכת. שמו הצרפתי מתורגם ל"אמבטיה מוארכת" באנגלית. חלקם אפילו התבדחו שאתה יכול להשיג התרסקות קרטייה על ידי הצבת Baignoire Allongée ליד אש כדי להשיג את אותה צורה.

מלבד השערות אלה לגבי תחילת השעון, יש אנשים המאמינים שהציורים של דאלי היוו השראה לעיצוב. צורתו המעוותת דומה מאוד לשעונים המומסים האייקוניים. למרות כל התיאוריות לגבי ההשראה העיצובית של השעון, האמת עשויה להיות פחות מרגשת. נכדתו של קרטייה, פרנצ'סקה קרטייה בריקל, טוענת שההשראה של קרטייה לעיצוב מקורה ברעיון שלו לצבוט את הקצוות של הצורה הסגלגלה כדי להתאים אותה למשהו חדש.

מי עונד קרטייה קראש?

סלבריטאים ידועים רבים החזיקו ב-Cartier Crash. אנשים מפורסמים כמו קניה ווסט, מרי קוואנט, סטיוארט גריינג'ר, טומי נאטר וטיילר ענדו את השעון. בשנת 2021, ג'יי זי לבש את העדכון לשנת 2015 של ה-Cartier Crash, שהוא גרסה בעלת שלד מטיטניום המציגה את ההילוכים הפנימיים של השעון. תשומת לב מפורסמת מעלה את המחיר והביקוש של התכשיט, מה שהופך אותו להרבה יותר מאתגר עבור אספנים להשגה.

מדוע הקרטייה קראש כל כך מיוחד?

ה-Cartier Crash הוא כל כך ייחודי בגלל העיצוב המופשט שלו. הצורה הא-סימטרית של השעון מסמלת חופש יצירתי ונון-קונפורמיזם. במובן מסוים, העיצוב המעוות שלו הוא סוג של מרד נגד עיצובי השעונים הסטנדרטיים שאנשים היו רגילים אליהם. הוא מתנגד באומץ לציפיות ואינו משקף את המאפיינים הסגנוניים של אף עשור, מה שהופך אותו לבלוט עם נצחיות שעונים אחרים לא יכולים להשוות אליו.

המקרה המעוות המפורסם היווה אתגר עבור יגר לקולטר, שיצר את התנועה הידנית של החוגה הספרה הרומית. לשעון יש תנועה מורכבת ומורכבת המותאמת אישית לפעול בצורתו הייחודית. יש לו גם ספרות רומיות מודפסות בהתאמה אישית שנותנות אשליה של התכה.

התרסקות קרטייה בולטת גם בגלל המחסור שלה. קרטייה הוציאה רק קומץ מהעיצוב של 1967. בשנת 1991, קרטייה פריז הוציאה גרסה קטנה יותר ומעודכנת של השעון וייצרה רק 200 חלקים. בשנת 1993, הם עדכנו והוציאו אותו מחדש כדי לחגוג את פתיחת החנות Rue de la Paix. עם זאת, הפעם זה היה בזהב צהוב, ורק 13 חלקים היו זמינים.

ההנדסה והפעולה הפנימית של השעון הופכות את ה-Cartier Crash ליחיד מסוגו. המהנדסים נאלצו לפתור את האתגר של הרכבת גלגלי שיניים זעירים לתוך מארז מעוות. הישג זה ביסס את המותג Cartier כמוביל בתחום ייצור השעונים. השעונים היו נדירים לא למטרות שיווק אלא בגלל העבודה שנדרשה לייצורם.

מה הם החידושים העדכניים של הקרטייה קראש?

בשנת 2018, חברת Cartier הוציאה 50 חלקים של Cartier Crash Radieuse, עדכון אמנותי עוד יותר לעיצוב המקורי. קרטייה פתחה מחדש את הבוטיק המקורי שלה ברחוב בונד של לונדון בשנת 2018. כדי לחגוג את הפתיחה מחדש של הבוטיק ההיסטורי, החברה עשתה מחדש ופרסמה עדכון של העיצוב המקורי של Cartier Crash, רחוב Cartier Crash Bond, בשעון אחד בחודש. החברה גם הוציאה את ה-Cartier Crash משובצת יהלומים בכמות מוגבלת של 15.

בעבר, רק חלק קטנטן של אספנים חיפשו את התרסקות קרטייה, אבל היום הוא הרבה יותר פופולרי. עיצובים מקוריים נמכרים במחירים גבוהים בהרבה, וקשה למצוא מעודכנים בשל תשומת לב מוגברת וביקוש גבוה. בדצמבר 2019, FORTUNA® מכרה את התרסקות קרטייה במכירה פומבית תמורת 81,250 דולר, מעבר להערכת ה-50,000 דולר.

לעוד על שעוני קרטייה

Advertisement
Advertisement

פופולארי

בואו להיות מעודכנים בכל מה שחם!

רוצים לדעת איזה שעוניםם עונדים הסלבס? רוצים להיות מעודכנים בכל שעון חדש שיוצא? הצטרפו עכשיו!!