fbpx
Connect with us

יהלומים

דירוג יהלומים – איך יודעים להעריך יהלום

Published

on

דירוג יהלומים

דירוג יהלומים – לפני שנתחיל בכיצד נהוג לדרג יהלומים להלן כמה עובדות חשובות ומעניינות לגביי יהלומים –

1.מהו יהלום

יהלום הוא בעצם מינרל קשה העשוי מפחמן נקי. גביש היהלום שייך למערכת הקובייתית והוא מופיע בטבע כתמניון או כקובייה. היהלום הוא אחד האלוטרופים (חומרים העשויים מאותו יסוד כימי, אך המבנה המולקולרי שלהם והקשרים הכימיים שונים.) של פחמן. אלוטרופ ידוע אחר הוא גרפיט. היהלום הוא הקשה והמבריק שבמינרלים: דרגת הקושי שלו היא 10 בסולם מוס – דרגת הקושי הגבוהה ביותר של חומרים בטבע. יהלומים משמשים לנוי ולתעשייה.

  1. מהו יהלום גלם – יהלום גלום הוא יהלום במצבו הטבעי – כפי שנכרה במכרה
  2. כיום בבריטניה לא כורים יהלומים בכלל !
  3. צורת ליטוש היהלום הפופולארית ביותר בעולם היא יהלום אדום.
  4. מהו יהלום מטופל – יהלום שעבר ניקיון במעבדה

דירוג יהלומים

אחד הדברים הראשונים שמרבית האנשים לומדים על יהלומים הוא שלא כל היהלומים נוצרים שווים. למעשה, כל יהלום הוא ייחודי. יהלומים מגיעים בגדלים רבים, צורות, צבעים ועם מאפיינים פנימיים שונים.

כל היהלומים המלוטשים הם בעלי ערך. ערך זה מבוסס על שילוב של כמה גורמים. "נדירות" היא אחד מהגורמים הללו. יהלומים בעלי איכויות מסוימות הם נדירים יותר – ובעלי ערך רב יותר – מיהלומים ללא אותם נדירות.

אנשי מקצוע בתחום התכשיטנות משתמשים בדרך שיטתית כדי להעריך ולדון בגורמים אלה. אחרת, לא תהיה דרך להשוות יהלום אחד למשנהו. ולא תהיה שום דרך להעריך ולדון בתכונותיו של יהלום בודד. אנשי מקצוע ביהלומים משתמשים במערכת הדירוג שפותחה על ידי GIA בשנות ה-50, אשר ביססה את השימוש בארבעה גורמים חשובים לתיאור וסיווג יהלומים: ניקיון, צבע, חיתוך ומשקל קראט.

אלה ידועים בשם 4Cs (ארבעת הפרמטרים) בשימוש יחד, הם מתארים את האיכות של יהלום מוגמר. הערך של יהלום מוגמר מבוסס על שילוב זה.

ערכו של יהלום מושפע לרוב מהנדירות של אחד או יותר מה-4Cs. יהלומים חסרי צבע הם נדירים – לרוב היהלומים יש גוונים של צהוב או חום. אז יהלום חסר צבע מדורג גבוה יותר בסולם דירוג הצבעים מאשר יהלום שהוא צהוב בהיר. ערך ונדירות קשורים זה לזה: במקרה זה יהלום חסר צבע הוא נדיר יותר ובעל ערך רב יותר מאשר יהלום עם צבע צהוב קל. אותו קשר בין נדירות לערך קיים עבור בהירות, חיתוך ומשקל קראט.

ה-4Cs מתארים את האיכויות האישיות של יהלום, והערך של יהלום בודד מבוסס על איכויות אלו. המונחים שאנשים משתמשים בהם כדי לדון ב-4Cs הפכו לחלק משפה בינלאומית שאנשי מקצוע בתחום התכשיטנות יכולים להשתמש בה כדי לתאר ולהעריך יהלומים בודדים.

כיום, התיאורים של כל אחד מה-4Cs מדויקים יותר מאלה החלים כמעט על כל מוצר צריכה אחר. ויש להם היסטוריה ארוכה. שלושה מהם – צבע, בהירות ומשקל קראט – היו הבסיס למערכת דירוג היהלומים הראשונה שהוקמה בהודו לפני למעלה מ-2,000 שנה.

צבע

הבדלים עדינים בצבע יכולים להשפיע באופן דרמטי על ערכו של היהלום. שני יהלומים באותו ניקיון, משקל וליטוש יכולים להיות שונים בערכם על סמך צבע בלבד. אפילו רמז קטן ביותר של צבע יכול לעשות הבדל דרמטי בערך.

יהלומים מגיעים בצבעים רבים. יהלומים שנעים בין חסרי צבע לצהוב בהיר וחום נופלים בטווח הצבעים הרגיל. בטווח הזה, יהלומים חסרי צבע הם הנדירים ביותר, ולכן הם בעלי הערך הרב ביותר. הם קובעים את הסטנדרט לדירוג ותמחור יהלומים אחרים בטווח הצבעים הרגיל.

במעבדת GIA, יהלומים מדורגים בצבע בתנאים מבוקרים על ידי השוואתם ליהלומים מבריקים עגולים בעלי צבע ידוע, המכונים אבני מאסטר.

יהלומים רבים פולטים אור נראה הנקרא פלואורסנציה כאשר הם נחשפים לקרינה אולטרה סגולה (UV). למרות שאינה נראית לעין האנושית, קרינת UV נמצאת בכל מקום. אור השמש מכיל אותו. גם נורות פלורסנט פולטות אותו. בתנאים הנכונים, ניתן לראות פלואורסצנטיות בכ-35 אחוז מיהלומי החן.

כחול הוא הצבע הפלורסצנטי הנפוץ ביותר ביהלומים באיכות אבני חן. במקרים נדירים, הקרינה יכולה להיות לבן, צהוב, כתום או צבעים רבים אחרים.

פלואורסצנטי כחול חזק יכול לגרום ליהלום צהוב בהיר להיראות קרוב יותר לחסר צבע באור השמש. כחול וצהוב הם צבעים הפוכים ונוטים לבטל זה את זה, ולכן הקרינה הכחולה מסווה את הצבע הצהוב. אם הקרינה חזקה מדי זה יכול לגרום לאבן להיראות עכורה או "שמנונית", מה שיכול להוריד את ערך היהלום.

קרדיט: freepik by kadofx

בהירות

מעט דברים בטבע מושלמים לחלוטין. זה נכון לגבי יהלומים כפי שזה נכון לגביי כל דבר אחר. ליהלומים יש מאפיינים פנימיים, הנקראים תכלילים, ואי-סדירות פני השטח, הנקראים פגמים. ביחד, הם נקראים מאפייני בהירות. בהירות היא היעדר יחסי של תכלילים ופגמים.

בין היתר, פגמים כוללים שריטות וחריצים על פני היהלום. תכלילים הם בדרך כלל בחלק הפנימי, וחלקם עלולים לשבור את פני האבן. לפעמים, יהלום זעיר או גבישים מינרליים אחרים נלכדים בתוך יהלום כאשר הוא נוצר. תלוי איפה הם ממוקמים, הם עשויים להישאר לאחר חיתוך האבן והברקה, והם יכולים להשפיע על מראה היהלום.

למאפייני הבהירות עשויה להיות השפעה שלילית על ערכו של היהלום, אבל יש להם גם השפעות חיוביות. ראשית, הם עוזרים לגמולוגים להפריד בין יהלום לחיקויים. (זה קל יותר עם יהלומים כלולים מאשר עם יהלומים ללא פגמים.) ומכיוון שאין שני יהלומים בעלי אותם תכלילים בדיוק, הם יכולים לעזור לזהות אבנים בודדות. הם יכולים גם לספק למדענים מידע רב ערך על אופן היווצרות של יהלומים.

כמו שאר ה-4Cs, השפעת הבהירות על הערך קשורה ישירות למושג הנדירות. ללא רבב הוא הציון העליון במערכת הדירוג של GIA. ליהלומים מדורגים ללא פגמים אין תכלילים או פגמים גלויים כאשר הם נבחנים בהגדלה של 10 עוצמה (10X) על ידי מדרג מיומן ומנוסה.

יהלומים ללא רבב הם נדירים מאוד – כל כך נדירים, עד שלמעשה, אפשר לבלות כל החיים בתעשיית התכשיטים מבלי לראות אחד, והם מתומחרים בהתאם.

בקצה השני של הסקאלה יש יהלומים עם תכלילים שניתן לראות בקלות בעין בלתי מזוינת. בין שני הקצוות יש יהלומים עם תכלילים הנראים רק בהגדלה של פי 10. אבנים בטווח הביניים מהוות את עיקר השוק הקמעונאי.

ישנם 11 דרגות בהירות במערכת דירוג הבהירות של GIA. ללא רבב, ללא רבב פנימי, שתי קטגוריות של מאוד, מאוד מעט כלולות, שתי קטגוריות של מעט כלולות ושלוש קטגוריות של כלולות.
ההשפעה של מאפיין בהירות על דרגת הבהירות מבוססת על גודלו, מספרו, מיקומו, אופיו וצבעו או תבליט.

לפעמים, גורם אחד עושה את עיקר ההבדל בדרגת הבהירות מהאחרים. אבל זה לא תמיד אותו גורם. החשיבות היחסית של כל גורם משתנה מיהלום ליהלום.

מדי פעם, אם למכלול יש פוטנציאל לגרום נזק לאבן, זה יכול להשפיע על הציון. אבל זה נדיר, ובדרך כלל חל רק על יהלומים נכללים ("אני").

אנשי מקצוע ביהלומים משתמשים בסט של מונחים שכללו במקור מעט מאוד לא מושלמים, מעט מאוד לא מושלמים, מעט לא מושלמים ולא מושלמים. בשנים האחרונות הוחלף המונח לא מושלם ב-included. (שימושי GIA הכלולים במערכת דירוג הבהירות שלו.)

מונחים אלו קוצרו לראשי התיבות VVS, VS, SI ו-I. הקיצורים זכו בסופו של דבר להכרה בכל קהילת היהלומים הבינלאומית. השימוש בהם נפוץ כיום ללא קשר לאופן שבו המילים שהן מייצגות מתורגמות לשפות שונות. מאוד עשוי לתרגם ל-tres בצרפתית, למשל, אבל בצרפת יהלום כלול מעט מאוד הוא עדיין VS. אפילו מדינה כמו רוסיה, עם אלפבית שונה לחלוטין, משתמשת באותם קיצורים.

הפרופורציות של יהלום קובעות את ביצועי האור כאשר הוא נכנס ליהלום. אם אור נכנס דרך הכתר ויוצא דרך הביתן, היהלום ייראה כהה ולא מושך. יהלומים בעלי פרופורציות שונות וליטוש טוב מנצלים טוב יותר את האור, ויהיו בהירים, צבעוניים ומנצנצים.

תעשיית היהלומים יודעת זאת מכבר, ששילובי פרופורציות מסוימים גורמים לביצועים של האור טוב להיות יותר מוצלחים מאחרים. עם זאת, בשנים האחרונות, מדענים וחוקרים במחלקת המחקר של GIA ובמעבדת GIA הראו שיש הרבה וריאציות ושילובים של פרופורציות שימקסמו את הברק והאש ביהלומים עגולים בחיתוך מבריק.

המונח "חיתוך" יכול גם לתאר את צורתו של יהלום מעוצב. צורות אחרות מהמבריק העגול הסטנדרטי נקראות חיתוכים מפוארים. לפעמים הם נקראים צורות מפוארות או פנטזיות. גם לצורות מהודרות יש שמות משלהן, המבוססים על הצורות שלהן. הידועים ביותר הם חתך המרקיזה, הנסיכה, האגס, הסגלגל, הלב והאזמרגד.

משקל קראט

סחורות רבות נמכרות לפי משקל – לפי קילוגרם, אונקיה, פאונד או טון. אפילו אנשים שמעולם לא קנו יהלום רגילים לרעיון שמשקל ומחיר קשורים זה לזה. הם מבינים שיהלום גדול יותר הוא כנראה יקר יותר מיהלום קטן יותר. אבל יש שני דברים שלעתים קרובות מפתיעים אנשים כשהם מתחילים ללמוד על יהלומים ומשקל קראט.

הראשון הוא הדיוק שבו נשקלים יהלומים. משקלי יהלומים מצוינים בקראט מטרי, בקיצור "ct". קראט מטרי אחד הוא שתי עשיריות (0.2) של גרם – קצת יותר משבע אלפיות (0.007) של אונקיה. אונקיה אחת מכילה כמעט 142 קראט. מהדק נייר קטן שוקל כקראט.

הקראט המטרי מחולק ל-100 נקודות. נקודה היא מאית קראט.

יהלומים נשקלים עד לאלף (0.001) קראט ואז מעוגל למאית הקרובה, או לנקודה הקרובה. שברים של קראט יכולים להיות הבדלי מחירים של מאות – אפילו אלפי דולרים, תלוי באיכות היהלום.

על פני קראט, משקלי יהלומים מתבטאים בדרך כלל בקראט ובעשרונים. אבן במשקל 1.03 קראט, למשל, תתואר כ"נקודה אחת או שלוש קראט", או "אחת או שלוש". משקולות ליהלומים ששוקלים מתחת לקראט מצוינים בדרך כלל בנקודות. אומרים שיהלום ששוקל 0.83 קראט שוקל "שמונים ושלוש נקודות", או נקרא "שמונים ושלוש מצביע".

לרוב כאשר אנשים שומעים את המונח “משקל קראט”, הם חושבים שמדובר בגודל היהלום. בפועל, קראט מתייחס למשקל היהלום, לא לגודל ומידות היהלום. יהלום 1 קראט שווה ל -0.2 גרם – ומשקלו בקירוב לרבע צימוק. שני יהלומי 1 קראט בעלי אותו סגנון ליטוש עשויים להיות שונים למדי בפרופורציות שלהם.
משקל הקראט הינו מרכיב שכדאי לקחת בחשבון בעת ​​קניית יהלום, המראה הכללי והברק צריכים להיות בעלי חשיבות רבה יותר.

הקשר בין נדירות, משקל וערך יכול להיות מפתיע. אנשים יודעים שחצי קילו סוכר עולה פי שניים מחצי קילו סוכר. אבל יהלומים הם לא מצרך כמו סוכר. המחיר שלהם תלוי במספר משתנים – המשקל הוא רק אחד מהם. אז לא תמיד קל להבין, או להסביר, מדוע יהלום 1 קראט שווה, נניח, $6,000, בעוד שיהלום 2 קראט באיכות דומה עשוי להיות שווה $15,000.

דירוג יהלומים בישראל
קרדיט: freepik by kadofx

זה באמת רעיון פשוט: יהלומים גדולים הם נדירים יותר מיהלומים קטנים. ככל שמשהו דל יותר, כך הוא שווה יותר. אז אבן גדולה יותר לא רק עולה יותר. זה גם עולה יותר לקראט. משקל יהלום 1 קראט זהה לארבעה יהלומים במשקל 0.25 קראט. אבל גם אם כל שאר גורמי האיכות שווים, היהלום הגדול יותר שווה הרבה יותר מסכום ארבעת היהלומים הקטנים יותר.

איזה סוגי יהלומים יש?

בעיני הצרכן ישנם ארבעה סוגי יהלומים עיקריים:
יהלומים טבעיים.
יהלומים לבנים רגילים חסרי צבע.
יהלומים שגדלו במעבדה.
יהלומים שגדלו במעבדה הידועים גם כיהלומים מעשה ידי אדם הם מעט מגמה צומחת שמתפתחת יותר ויותר בשנים האחרונות.
יהלומים מטופלים.
יהלומי צבע מפואר טבעי.

מהו הצבע היהלום הוא היקר ביותר?

יהלומים אדומים-
למרות הפופולריות של יהלומים לבנים, יהלומים אדומים מקבלים את הפרס עבור צבע היהלומים היקר ביותר. זה נובע בעיקר מהנדירות שלהם. יהלומים אדומים נבדלים גם במקור צבעם מיהלומים צבעוניים אחרים.

מהם הגורמים החשובים ביותר שיש לקחת בחשבון בעת דירוג יהלום?

כפי שהסברנו פירוט הגורמים החשובים ביותר בדירוג יהלומים, הם חיתוך, צבע, ניקיון ומשקל קראט.
כאשר חיתוך הוא אחד הגורמים החשובים ביותר מכיוון שהוא משפיע על המראה הכללי של האבן. צבע הוא גם גורם חשוב מכיוון שהוא מציין אם ביהלום יש או אין זיהומים שעלולים להשפיע על ערכו. בהירות היא גורם חשוב נוסף מכיוון שהיא עוזרת לקבוע אם יש פגמים כלשהם על פני היהלום. לבסוף, משקל קראט הוא גורם חשוב מכיוון שהוא קובע את הגודל הכולל של היהלום.

איך מוצאים יהלומים על פני כדור הארץ?

מכרות יהלומים הם בחיתוך פתוח או תת קרקעי. העפרה מפוצצת בחומרי נפץ ואז מועמסת על משאיות להובלה למפעל עיבוד שם היא מנוקה וממוינת. כרייה בקנה מידה גדול בבור פתוח שימשה בתחילה להפקת עפרות יהלומים בארגייל. המכרה הוא כעת פעולת מערות תת-קרקעיות בקנה מידה גדול.

Advertisement
Advertisement

פופולארי

בואו להיות מעודכנים בכל מה שחם!

רוצים לדעת איזה שעוניםם עונדים הסלבס? רוצים להיות מעודכנים בכל שעון חדש שיוצא? הצטרפו עכשיו!!