fbpx
Connect with us

יהלום טבעי

יהלומי מעבדה – כל מה שאתם צריכים לדעת ומהם ההבדלים בין יהלום אמיתי למעבדה

Published

on

Credit by: @sarawut795, Freepik

האם יהלומי מעבדה הם יהלומים אמיתיים?

קיימים ויכוחים רבים לגבי מהו יהלום שגדל במעבדה (המכונה גם יהלום שנוצר במעבדה) והאם הוא נחשב ליהלום "אמיתי".

בואו נצלול  לעומק למה שמבדיל ומייחד את האבנים הללו לעומת יהלומים שנכרו באופן טבעי. כמובן, זו העדפה אישית בסופו של יום, אך חשוב לציין שיהלומים שגדלו במעבדה אינם אופנה חולפת והם כאן כדי להישאר לטווח הארוך. נחלוק אתכם כמה עובדות בנושא כדי שתוכלו להחליט מה הכי טוב בשבילכם. 

אז מה ההבדל בין יהלומי מעבדה לבין יהלומים שנכרו?

ההבדל העיקרי בין יהלום שגדל במעבדה ליהלום שנכרה באופן טבעי הוא פשוט הדרך בה הוא נוצר. יהלום טבעי נוצר באופן טבעי עמוק מתחת לקרום כדור הארץ שבו הטמפרטורות והלחצים גבוהים מאוד. ניתן לכרות יהלומים אלו רק כאשר הרי געש נדירים מתפרצים ומקרבים אותם לפני השטח.  

במעבדה לעומת-זאת, ישנו חיקוי של אותו תהליך של יהלום אמיתי, תוך שימוש בתהליך של טמפרטורה גבוהה בלחץ גבוה (HPHT) או תהליך שקיעת אדים כימית (CVD).

מה שמתחיל כזרע יהלום – פרוסה זעירה של יהלום – פורח ליהלום גדול וגולמי כשאטומי פחמן צומחים סביבו. חלקים אלגנטיים אלה גדלים במעבדות מוסמכות המשתמשות באנרגיה מוגבלת מאוד וכמעט ללא פליטות, בשורה משמחת לחובבי איכות הסביבה. 

3 עובדות חשובות שלא ידעתם על יהלומי מעבדה

  1. יהלומים שגדלו במעבדה עולים בדרך כלל כ-30% פחות מיהלומים טבעיים בגודל ובאיכות דומים.
  2. תהליך גידול היהלומים משכפל את מה שמתרחש באופן טבעי – מה שהופך את העין האנושית לבלתי אפשרית לזהות את ההבדל בין גידול מעבדה או אדמה שנכרה.
  3. הם מוסמכים ומדורגים באותם סטנדרטים כמו יהלומים מכרייה.

מדוע יהלומי מעבדה זולים יותר?

ליהלומים טבעיים אשר גדלים במעבדה יש ​​את אותן עלויות בכל הנוגע לחיתוך, ליטוש ובדיקה. ההבדל במחיר נובע מההבדל בעלויות ובתהליכים שהובילו עד לאותה נקודה, העלות הכבדה של הכרייה מובילה בסופו של דבר למחיר גבוה לעומת יהלום שנכרה ממעבדה. 

רוצים שעון של ריצ’רד מיל? כדאי לכם לקרוא את המאמר הבא

האם יהלומים שגדלו במעבדה נראים אמיתיים?

כן, כי הם יהלומים אמיתיים. לא ניתן להבדיל בין יהלומים טבעיים הגדלים במעבדה בעין בלתי מזוינת. יש להם גם את אותו ניצוץ שהייתם מחפשים ביהלום טבעי.

לא ניתן להבדיל בין יהלומים שנוצרו במעבדה ליהלומים אמיתיים ללא ציוד מיוחד, גם אם אתם גמולוגים מקצועיים. הדרך הטובה ביותר להבחין בין יהלומים שגדלו במעבדה ליהלומים אמיתיים היא לעיין בדוח דירוג יהלומים. 

האם יהלומים שגודלו במעבדה הם בעלי אישור GIA?

יהלום שגדל במעבדה מדורג ומאושר באותו תהליך כמו יהלום מכור. בדיוק כמו יהלומים מכורים, היהלומים שנעשו במעבדה נשלחים למעבדת אבני חן המתמחה בדירוג יהלומים. כל יהלום מדורג באמצעות 4C's (חיתוך, ניקיון, צבע וקראט). שניהם מוחזקים באותם סטנדרטים בדיוק. ( למידע נוסף על ה-4Cs.

האם ליהלומים שגדלו במעבדה יש ​​פגמים?

גם יהלומים שנכרתו וגם יהלומים שנעשו במעבדה כפופים לפלאי המדע, ואין דרך להבטיח יהלום מושלם. כל היהלומים יכללו בהכרח כמויות שונות של פגמים, וזו הסיבה לכך שהם מדורגים ומאושרים. 

האם יהלומים שגדלו במעבדה יקרים כמו יהלומים טבעיים?

כל היהלומים, שגודלו ונכרו במעבדה, מתומחרים בסיטונאות ובקמעונאות בהתבסס על מערכת תמחור מקובלת בינלאומית המכונה שיטת התמחור רפפורט. מערכת זו מתמחרת יהלומים על סמך 4Cs שלהם, בין אם הם גדלים במעבדה או טבעי.

מחירי סיטונאות, קמעונאות ומכירה חוזרת נקבעים על בסיס אחוז הנחה ממחיר רפפורט, ללא קשר למקור היהלומים. עם זאת, סביר להניח שעדיין תקבלו יותר תמורה עבור יהלום טבעי מכיוון שאתה צפויים לשלם 30% יותר עבורו מראש. 

היו מודעים לכך שאין לראות בכל יהלום השקעה. סביר להניח שהמקסימום שתוכלו לקבל עבור היהלום שלכם יהיה בערך 30% פחות ממה ששילמתם עבורו בהתחלה, מכיוון שהקונה צריך להיות מסוגל להרוויח. 

האם אפשר לבטח טבעת יהלום שגדלה במעבדה?

יהלומים שגדלו במעבדה עשויים לעלות פחות, אבל אין הבדל בכל הנוגע לביטוח התכשיט היקר שלכם. כל עוד המבטחים יודעים שזה יהלום שגדל במעבדה ולא יהלום ממוקש, זה לא עניין גדול. הם צריכים לדעת כי אם משהו קורה ליהלום שלכם, פוליסה סטנדרטית מחליפה את היהלום שלכם במשהו "זהה באופן מהותי".

מה כל כך מיוחד בשעוני פטק פיליפ? למידע מורחב קראו את המאמר הבא

האם בודק יהלומים יכול לזהות יהלומי מעבדה?

ליהלומים מתוצרת מעבדה יש מוליכות תרמית וחשמלית זהה ליהלומים שנכרו. בסופו של יום? הם יעברו מבחן בודק יהלומים.

האם יהלום שנוצר במעבדה הוא לא יהלום מזויף?

יהלומים שגדלו במעבדה רחוקים מלהיות יהלומים מזויפים. מבחינה היסטורית, יהלומים מזויפים יהיו בדרך כלל עשויים מזכוכית . זכוכית היא חומר הרבה פחות עמיד ויש לה הרבה פחות נצנוץ לעומת יהלום חתוך היטב.

חיקויי יהלומים אחרים, כמו זירקוניה סינטטית ואבני חן זירקון טבעיות או טופז, צפויים להישבר עם הבלאי. ליהלומים שנוצרו במעבדה אין אף אחת מהבעיות הללו. הם עמידים ונוצצים בדיוק כמו כל יהלום טבעי.

האם ליהלומים שנוצרו במעבדה יש ערך?

יהלומים שנוצרו במעבדה הם פחות יקרים מיהלומים טבעיים, אלא אם כן אתם מוציאים סכום כסף רציני על יהלום לבן גדול בצבע גבוה או יהלום צבעוני מפואר נדיר כמו יהלום כחול  – יהלום טבעי לא יעלה הרבה בערכו.

במציאות, כל היהלומים יורדים באופן דרמטי בערכם ברגע שאתם קונים אותם. לאחר מכן, יהלום טבעי יחזור לאט לאט בערכו, אך לא סביר שתצליחו למכור את היהלום הטבעי שלכם ולעשות שוויון במהלך חייכם. ( אלא אם כן הוצאתם מיליונים על  יהלום מפורסם בעולם ממקור שלא ניתן להשיג וגם זה לא בטוח)

אז, בין אם הם גדלים במעבדה או טבעיים,  יהלומים אינם בהכרח השקעה טובה. לכן, בסופו של יום, תמיד כדאי לבחור את מה שיעשה אתכם הכי מאושרים ומסופקים. אם אתם מחפשים אבן טבעת אירוסין, מה הייתם מעדיפים: יהלום טבעי או כסף נוסף לירח הדבש? תחשבו על זה..

האם זה מוסרי יותר לקנות יהלומי מעבדה לעומת יהלומים טבעיים?

כריית יהלומים אתית הפכה בשנים האחרונות לנושא חם עם המודעות ההולכת והגדלה לשמירה על איכות הסביבה וכדור-הארץ.

הדרך הקלה ביותר להימנע מיהלומים שנכרתו בצורה לא אתית היא לבחור יהלומים מתוצרת מעבדה. יהלומים הגדלים במעבדה הם לעולם לא מזיקים סביבתיים ויש להם טביעת רגל סביבתית קטנה יותר מיהלומים שנכרו. 

איך להשיג שעון רולקס יוקרתי? להסבר מפורט כנסו לקישור הבא

לסיכום

בסופו של יום, אבנים שגדלות במעבדה חולקות את אותן תכונות פיזיקליות וכימיות כמו יהלומים טבעיים. יהלומים שגדלים במעבדה הם יהלומים אמיתיים שנמשכים לנצח, אך הם יקרים ב-30% פחות מיהלומים שנכרו.

בסך הכל, אף אחד מהיהלומים אינו "טוב יותר". אין כאן תחרות. מה שחשוב הוא המשמעות שאתם נותנים ליהלום שלכם ומה הוא מסמן עבורכם. אם תקציב זה נושא שהוא רגיש אצלכם לכו על יהלומי מעבדה. אם לא, לכו על אמיתיים. בכל מקרה, כל אחת מהבחירות תהיה מוצלחת.

 

Advertisement
Advertisement

פופולארי

בואו להיות מעודכנים בכל מה שחם!

רוצים לדעת איזה שעוניםם עונדים הסלבס? רוצים להיות מעודכנים בכל שעון חדש שיוצא? הצטרפו עכשיו!!